
Maken leerlingen deze indruk in de les?
– Geen boeken en of schriften op tafel,
– Bezig met de mobiel?
– Indruk van absolute rust?
– Indruk van grote ongeïnteresseerdheid of desinteresse?
samengevat: Deze leerling gaat niets van de lesstof opnemen, maar zoekt naar afleiding !
Dan is de grote uitdaging, hoe deze leerling toch motiveren om toch iets van het verhaal op te nemen! Dit is één voorbeeld, maar hier nog een paar:



Leerlingen hebben een slaaptekort en worden onvoldoende geprikkeld, Leerlingen begrijpen het niet, zijn de draad kwijt en reageren geïrriteerd of boos of leerlingen stoppen helemaal met luisteren en werken en gaan met medeleerlingen iets anders doen.
Toch is er een goede manier om deze leerlingen bij de les te betrekken!
Kijk naar de volgende plaatjes:
Wat zou het mooi zijn om deze instellingen te zien bij leerlingen in de les:


We zien hier:
- Groot enthousiasme
- Focus
- Spanning
Wat zien we hier:
- Grote focus
- Concentratie
- Spanning
- Uitstraling dat je kunt winnen
Hoe bereiken we dit in de les ??
MAAK ER EEN SPEL VAN !
Bovenstaande afbeeldingen zijn van mensen die een game spelen. Wat is er zo boeiend in een game? Waarom zijn mensen hier uiterst gefocusseerd?
Daar is uitgebreid onderzoek aan gedaan. Als we kijken naar de elementen die in veel van deze onderzoeken terugkomen, zouden we die moeten kunnen inbouwen in onze lessen.
Laten we een populair genre games eens even bekijken, de simulatie spelletjes. Vroeger waren dat op de PC spelletjes als SimFarm en SimCity. Nu worden veel van dit soort spelletjes voor smartphones ontwikkeld. Een voorbeeld van een aantal jaren geleden is Hay Day uit 2012, ontwikkeld door SuperCell uit Finland. Een bedrijf opgericht in 2010 en in 2013 was de omzet $ 2,5 miljoen PER DAG !!
In dit spel zien we een aantal kenmerken:
- Bij de start van het spel verdien je snel punten. (Later gaat dit langzamer)
- Je krijgt directe feedback over goed of fout.
- Je wordt altijd bezig gehouden.
- Activiteiten van korte duur en activiteiten van langere duur
- Hoe verder je komt, hoe meer uitdagingen
- Erg veilige omgeving, er gebeuren nooit vervelende dingen
- Kan samen met anderen gespeeld worden.

Dit zijn een aantal het meest in het oog springende aspecten! Bij een goede analyse van de details zijn meer kenmerken te ontdekken.
Veel van deze kenmerken vallen ook bij nieuwere en andere games op!
Dus bouw je les rond deze kenmerken om leerlingen te motiveren !
Hoe? Dat leggen we uit in het volgende bericht !